
VOLUME I, ISSUE 10 NOVEMBER 21, 2001

The JAMESTOWN
F  O  U  N  D  A  T  I  O  NChina Brief

T H E  J O H N  B .  H U R F O R D  C E N T E R  F O R  A S I A  S T U D I E S

T H E  J A M E S T O W N  F O U N D A T I O N

2122 P Street NW, Suite 303
Washington, DC  •  20037

Tel: (202) 483-8888  •  Fax: (202) 483-8337
E-mail: pubs@jamestown.org

http://china.jamestown.org
Copyright ©2001

China Brief is a weekly journal of opinion and
analysis covering Greater China—the People’s
Republic, Hong Kong and Taiwan. Since its
founding in 1983, Jamestown has worked to
increase public understanding of Communist
and post-Communist societies. Jamestown’s
work is supported solely by private contribu-
tions. No funds from any government are
involved directly or indirectly in support of the
Jamestown Foundation, its programs or its
activities.

IN THIS ISSUE

■   The business of (mis)information, Mei Duzhe ......................... 1

■   Hu Jintao, China’s probable next leader, Yao Jin .................... 4

■   Zeng Qinghong, a possible contender, Wen Yu ...................... 6

■   Beijing and Taiwan’s next elections, Willy Wo-Lap Lam ......... 9

NEXT ISSUE  [Thursday, December 6]

☛  Taiwan's elections...

HHHHHOOOOOWWWWW C C C C CHINHINHINHINHINAAAAA’’’’’SSSSS     GOGOGOGOGOVERNMENTVERNMENTVERNMENTVERNMENTVERNMENT     ISISISISIS     AAAAATTEMPTINGTTEMPTINGTTEMPTINGTTEMPTINGTTEMPTING     TTTTTOOOOO

CONTRCONTRCONTRCONTRCONTROLOLOLOLOL C C C C CHINESEHINESEHINESEHINESEHINESE     MEDIAMEDIAMEDIAMEDIAMEDIA     INININININ     AAAAAMERICAMERICAMERICAMERICAMERICA

By Mei Duzhe

The U.S. Census 2000 data reveal dramatic growth over
the past ten years in the Chinese American population.

In these years the Chinese-American community has in-
creased by 48 percent to over 2.4 million, making it the larg-
est Asian ethnic group in the country.

Notably, surveys have found that of this Chinese-American
population, as many as 82.9 percent speak the Chinese lan-
guage at home, with 60.4 percent professing that their En-
glish skills are limited (www.asianmediaguide.com). As one
might expect, these people’s dependence on Chinese-lan-
guage media is heavy. And to a significant degree it is these
media, as made available in the United States, that deter-
mine the worldview of many Chinese-Americans living in
the States. Depictions of the democratic process, the rule of
law, human rights and other American concepts come to the
Chinese-American filtered through Chinese-language me-
dia. The content and nature of Chinese-language media
(hereafter “Chinese media”) in America thus deserves greater
scrutiny.

Before 1985, Chinese media operations in the United States
came primarily from Taiwan and Hong Kong, with little in-
fluence from Communist Mainland China. This would

change in the mid 1980s, however, when
waves of immigration from Mainland China
changed the profile of the Chinese-Ameri-
can community. The influx of Mainland
Chinese piqued concerns of state-run me-
dia operations back home, triggering what
can now be described as aggressive media
efforts in the United States by mainland
operations. Indeed, the Mainland China gov-
ernment has made major inroads into the
Chinese media market here over the past
decade.

Four main tactics characterize the Chinese
government’s effort to influence Chinese
media in America. First is the attempt to
directly control newspapers, television sta-
tions, and radio stations through complete
ownership or owning major shares. Second
is the government’s use of economic ties to
influence independent media who have busi-
ness relations with China. This leverage has
had major effects on the contents of broad-
casting and publishing, effectively remov-



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 2

Three are either

directly or

indirectly

controlled by the

PRC.

ing all material deemed “unfavorable” by the Chi-
nese government. Third is the purchasing of broad-
cast time and advertising space (or more) from ex-
isting independent media. Closely related to this is
the government’s providing free, ready-to-go pro-
gramming and contents. Fourth is the deployment
of government personnel to work in independent
media, achieving influence from within their ranks.

These tactics have been applied with much effect to
both national- and local-level Chinese media
throughout the United States.

Influencing Chinese newspapers
The dominant Chinese media vehicle in America is
the newspaper. Four major Chinese newspapers are
found in the U.S.-World Journal, Sing Tao Daily,
Ming Pao Daily News and The China Press. With
an alleged total circulation of over
700,000, these publications are
regarded as indicators of the
market’s growth.

Of these four, three are either di-
rectly or indirectly controlled by
the government of Mainland
China, while the fourth (run out
of Taiwan) has recently begun
bowing to pressure from the Beijing government.

■  The China Press
Established in New York in January of 1990, The
China Press is directly controlled by the Chinese
government. The paper is characterized by its sub-
stantial and timely news reports from Mainland
China. It represents the voice and views of China’s
Communist government.

Its daily issue averages some forty pages in length,
and is distributed in almost all major U.S. cities.
The paper claims a total circulation of 120,000.

■  Sing Tao Daily
Sing Tao Newspaper Group (STNG) was established
in Hong Kong in 1938. In the 1960s regional of-

fices were established in San Francisco, New York
and Los Angeles to publish Sing Tao Daily in North
America. In the late 1980s, STNG owner Sally Aw
Sian met with financial crisis, and found a financial
solution in the form of aid from the Chinese gov-
ernment. The past decade or so has seen the trans-
formation of Sing Tao Daily into a procommunist
newspaper. Sally Aw Sian has since become a mem-
ber of China’s National Political Consultative Con-
ference.

In January of 2001, the Global China Technology
Group, a Hong Kong-based company chaired by Ho
Tsu-Kwok, acquired the controlling shares of Sing
Tao’s holdings. Ho Tsu-Kwok, it should be noted,
has close ties with Beijing and is currently also a
member of China’s National Political Consultative
Conference. In May of 2001 Ho cooperated with

China’s state-run Xinhua News
Agency to establish an information
service company known as Xinhua
Online.

Larry Lee (Li Ge), the deputy
chief editor at Sing Tao’s North
America headquarters in San
Francisco, is himself a former edi-
tor of China’s People’s Daily—the

mouthpiece of the Chinese Communist Party. Li is
in charge of the newspaper’s editorial forum, Sing
Tao Square. During the recent EP-3 incident, when
two columnists published articles in Sing Tao ask-
ing China to release the American crew and return
the U.S. airplane, they were singled out and at-
tacked on Sing Tao Square for nearly a month.
Similar situations have occurred following the pub-
lication of articles sympathetic to the Falun Gong
spiritual practice.

Sing Tao Daily prints sixty-four pages in each issue
and claims a circulation of 181,000.

■  Ming Pao Daily News
As preparation for Hong Kong’s return to China in
1997, the Chinese government made vigorous at-



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 3

They are

obligated to

do whatever

the Consulate

asks.

tempts in the early 1990s to purchase several major
media agencies in Hong Kong. This was done
through the use of third-party merchants who have
close business ties with China.

In October of 1995 Ming Pao Daily News was
bought by a wealthy Malaysian merchant in the tim-
ber industry, Datuk Tiong Hiew King. As people
guessed, Datuk had close business ties with China.
Like Sing Tao, Ming Pao has since been heavily in-
fluenced by the Chinese government. For example,
there is an unwritten rule at both Sing Tao and Ming
Pao that no exclusive reports on the Pro-Democ-
racy Movement of China are to be published. In or-
der to appear to be “neutral” and “independent,” they
do however publish some related reports, but they
are merely based on news releases
from sources like the Hong Kong In-
formation Center for Human Rights
& Democratic Movement in China.
Employees at Ming Pao’s New York
office have told sources that their “true
boss” is none other than the Chinese
Consulate [in New York], and that
they are obligated to do whatever the
Consulate asks.

Ming Pao claims a circulation of 115,000 and is dis-
tributed mainly on the east coast of the United States.

■  World Journal
An independently run daily publication, World Jour-
nal is one of the six branch-newspapers of the United
Daily News (UDN)—Taiwan’s most influential
newspaper.  World Journal is presently trying to
develop business ties with Mainland China. The
effects of this are already being felt, some persons
report. For example, Chinese Consulates in both
New York and San Francisco have pressured World
Journal’s local offices to not publish ads related to
Falun Gong. The New York office has already ac-
quiesced in full, and the San Francisco office has in
part; it still prints Falun Gong ads, but with them
appearing on the paper’s least-viewed page 90 per-
cent of the time.

World Journal is the most widely read Chinese-lan-
guage newspaper in North America, and claims a
circulation of 300,000 in the United States.

Influencing Chinese television
The Chinese government of Mainland China has
managed to influence Chinese-language TV in the
United States, primarily by means of its China Cen-
tral Television International station, or CCTV-4.
CCTV is China’s official state-run TV station.

Using digital compression technology, CCTV In-
ternational offers Chinese programming twenty-four
hours a day via satellite at no additional charge to
viewers around the world, including those in the
United States.

CCTV-4 also rents broadcasting time
from influential independent TV sta-
tions across the United States, such as
SinoVision in New York, which
reaches millions of households and
tens of thousands of Chinese viewers
daily with its several broadcasting
channels. Furthermore, CCTV-4 also

provides free programming (especially news pro-
grams) to independent TV stations, ready for broad-
cast. Some of these stations also reach millions of
households, such as Cable KPST 66 in San Fran-
cisco, which reaches 2.3 million households in the
Bay area.

It is difficult to estimate the total number of viewers
CCTV-4 has. First, its satellite broadcast signal is
uncoded and can thus be received by any type of
satellite dish; second, it runs on cable channels in
most every U.S. city.

What this means is that CCTV-4 has effectively
brought the Chinese Communist government’s
slanted news, or propaganda, to the vast majority of
ethnic Chinese living in the U.S. Much of CCTV-
4’s broadcasting is identifiably anti-American even,
and greatly at odds with reporting produced in the
free world.



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 4

“The bird

that sticks

its head out

gets shot.”

Concluding thoughts
The 2000 Census also revealed that 80 percent of
all Chinese-Americans live in twelve major U.S.
cities. As one might by now expect, all these cities
are targeted by the Chinese government with misin-
formation and propaganda. Not only are the above
said papers and broadcasting to be found, but also,
in almost every case, there are smaller, local news-
papers, television stations and radio stations that are
controlled by the Chinese government.

Beijing’s Communist government has thus pen-
etrated U.S. markets to no small extent, having ef-
fectively infiltrated all major U.S. cities home to
Chinese-Americans. Perhaps what should concern
us most, though, is the nature of reporting that re-
sults from this. In most cases journalistic standards
are clearly far below those of their English-language
counterparts, with half-truths and even gross misin-
formation sometimes being panned as “news.”
Analysis of the reporting that takes place in this arena
is in great need of careful examination, but of course
beyond the scope of this article.

But for many of the United States’ 2.4 million Chi-
nese-Americans, such reporting might be all that
they read, hear or see. Few or, in some cases, no
alternatives exist. The “outside world” and current
events are filtered and presented through a limited
number of media, the majority of
which are influenced—or even run, as
we have now seen—by Beijing’s com-
munist government.

While there has been no formal analy-
sis of such reporting’s impact on Chi-
nese-American communities, its long-
term negative effects can nonetheless
be surmised if not caught in glimpses.
Startlingly apathetic responses to the September 11
tragedies are one recent indicator. Strong anti-Ameri-
can sentiments (especially notable among the Main-
land Chinese communities in the United States)
amidst the EP-3 affair and the Belgrade Embassy
Bombing would be another. And fierce, even vio-

lent antagonism towards the Falun Gong on U.S.
soil, would also seem telling.

And, surprisingly, this would appear just the begin-
ning. This past week it was reported that AOL Time
Warner had closed a major deal with the Beijing
government that would bring CCTV programming
to the United States on a much larger scale, via Time
Warner’s cable operations. The U.S. government,
by comparison, continues to have broadcasting rights
in China flatly denied, instead finding its Radio Free
Asia and Voice of America radio networks con-
stantly jammed. Similarly, all major U.S. newspa-
pers are banned in China and their websites blocked.

Mei Duzhe is a PRC Chinese scientist now teach-
ing at a leading Western university.

HHHHHUUUUU J J J J JINTINTINTINTINTAAAAAOOOOO:::::
THETHETHETHETHE     BIRDBIRDBIRDBIRDBIRD     THATHATHATHATHATTTTT     KEEPSKEEPSKEEPSKEEPSKEEPS     ITSITSITSITSITS     HEADHEADHEADHEADHEAD     DODODODODOWNWNWNWNWN

By Yao Jin

A Chinese saying best describes the risk of show-
 ing one’s clear political or ideological lean-

ings: “The bird that sticks its head out gets shot.”
Hu Jintao, the man who is widely expected to suc-
ceed Jiang Zemin as head of the Communist Party
in 2002 and president of China in 2003, has been

careful enough to act as “a bird that
keeps its head down.” In all his pub-
lic remarks, Hu has cautiously toed the
party line, and no outsiders know
where he really stands on economic
and political reform and many other
critical issues that confront China to-
day. His image as a political enigma
reflects not only a cautious personal-
ity but also the pressures on him not

to make mistakes and not to upstage Jiang.

Born in December 1942, Hu graduated from the
hydroelectric engineering department at the presti-
gious Qinghua University in Beijing—China’s
MIT—in 1964. From 1965 to 1968, he worked as a



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 5

Liberal

intellectuals in

Beijing deride

him as “the best

student at

recitation.”

political assistant of the university dealing with “po-
litical and ideological issues” among students. In
1968, during the Cultural Revolution, he was trans-
ferred to Gansu, an underdeveloped province in west
China, to work as a junior hydroelectric engineer.
In 1974, when Song Ping, a now retired party elder,
was a provincial leader, Hu was
Song’s secretary at the regional
construction commission. Song
once praised the young man as the
“walking map of Gansu,” as Hu
had visited different parts of the
province over the years and knew
the counties and their problems so
well that he didn’t have to refer to
his notes when asked to brief vis-
iting senior officials from Beijing.
There are other stories about his photographic
memory. But according to an insider, Hu works very
hard to memorize the speeches he is going to de-
liver or the notes prepared for him before meeting
with foreign visitors. Liberal intellectuals in Beijing
deride him as “the best student at recitation.”

After the end of the Cultural Revolution in 1976,
Song Ping, Hu’s mentor, was promoted to work at
central departments in Beijing, and this helped Hu’s
transfer to the nation’s capital. From 1982 to 1985,
he was the secretary of the Communist Youth
League, a position giving him the opportunity to
develop extensive contacts with his colleagues that
are now regarded as Hu supporters from the “Youth
League faction.”

At the age of 43, he became one of the youngest
rising stars when he was made party secretary of
Guizhou, a poor southern province. In 1988, he was
made party secretary of Tibet shortly after anti-Chi-
nese rioting had broken out there. Hu proved his
loyalty to the party by enforcing Beijing’s instruc-
tions to crackdown and to impose martial law in
Lhasa.

With the blessing of Deng Xiaoping, China’s late
paramount leader, who once referred to Hu as the

most promising leader of his generation, he has been
on the powerful decisionmaking Standing Commit-
tee of the party’s Politburo since 1992. And he has
been China’s vice president since 1998 and the first
vice chairman of the Central Military Commission
since 1999.

Hu is also the president of the Cen-
tral Party School, a party think tank
and training center for rising cad-
res. This job has given him the
opportunity of building contacts
with his students, including rela-
tively young colonels and gener-
als in the military. No one in the
military dares to report directly to
Hu by overstepping Jiang Zemin,
who is chairman of the Central

Military Commission, however, many officers who
have been trained at the party school take pride in
having established personal relationship with their
president. Under Hu’s guidance, the school has been
very active in exploring political and economic al-
ternatives. Instructors and researchers there have
been to Germany to establish contacts with leaders
of its social democratic party, giving rise to specu-
lations about Hu’s interest in reforming China’s
Leninist party.

A “yes-man”?
Chinese liberal intellectuals have given a nickname
to each of the seven members of the Standing Com-
mittee of the party’s Politburo. Hu is labeled “sunzi.”
In Chinese, it literally means “grandson,” but it is
also the synonym for “yes-man” in colloquialism.
Jiang, nicknamed the “actor,” have assigned Hu to
thankless jobs from time to time to test the loyalty
of the “grandson.” After the NATO bombing of the
Chinese Embassy in Belgrade in spring 1999, Hu
was chosen to give an internal briefing to party and
government workers. He openly said, “the hostile
forces in the United States will never give up its
attempt to subjugate China.” But in a television ad-
dress to the nation, Hu left out his earlier remarks
on the “hostile forces” while repeating China’s an-



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 6

Hu didn’t want

to... attack

“bourgeois

liberalism.”

ger over the bombing. And he urged the angry stu-
dents and Beijing residents who were throwing rocks
at the American Embassy to get back to their stud-
ies and jobs.

Later in 1999, a student of Beijing University wrote
a letter to Jiang Zemin, accusing Liu Junning, a lib-
eral researcher at the Chinese Academy of Social
Sciences, of advocating “bourgeois liberalism” in
his lectures. Jiang again assigned Hu
to handle the case. Hu quickly in-
structed party scholars to write ar-
ticles to criticize “bourgeois liber-
alism,” however, he made it clear
that only five such essays should be
written and they should be published
by one national newspaper only.
Apparently, Hu didn’t want to repeat
a nationwide campaign to attack “bourgeois liber-
alism” as was the case in the 1980s.

This year, shortly after Jiang declared on July 1 that
the party would open to Chinese capitalists, rem-
nant Maoists published articles in their journals,
fiercely attacking Jiang by alleging that he had de-
parted from the fundamental lines of Marxism-
Leninism. Once again, Jiang passed on the thorny
issue to Hu. Acting on Hu’s instructions, the Propa-
ganda Department of the party suspended two left-
ist magazines for “rectification,” but it didn’t order
to close them down for good, and the media nation-
wide was told not to publish any such articles in the
future. In handling this case, Hu had tried to patch
up the quarrel in a way acceptable to both the con-
servative and reformist wings of the party.

On October 27, Hu Jintao began his five-nation
European tour. The extensive news coverage in
Beijing showed his friendly meetings with heads of
state, prime ministers and business tycoons in Rus-
sia, Britain, France, Germany and Spain, but it was
intended, to a larger extent, to strengthen his cre-
dentials as a statesman and to portray him as the
heir apparent for the home audience. Europeans tried
hard to size up this closet man, but Hu remained a

political riddle to them. He frequently quoted Presi-
dent Jiang and China’s known policy on interna-
tional and bilateral issues in his meetings with for-
eign leaders, as if he had nothing to say by himself.

This is because one of the most acute flaws of the
Leninist party systems is that power is concentrated
at the apex of the system without any existing means
to assure a smooth political succession at that level.

If Hu continues to play the role of
the “grandson” by acting cautiously
not to outshine Jiang, he will be-
come China’s next leader after Jiang
retires as head of the Communist
Party and then as president in the
next 18 months. At 59, Hu is young
enough to rule China for ten to fif-
teen years. But for at least the first

five years of his rule from 2002 to 2007, he will
have to look over his shoulders, as it is yet uncer-
tain if Jiang will step down from his most important
position as chairman of the Central Military Com-
mission that controls the army. Even if Jiang resigns
in full, he is likely to continue to rule “behind the
curtains,” a Chinese imperial practice that gave the
dowager empress much greater power than the
young emperor. The best guess is that as a leader of
a new generation, Hu will show himself as a force
for faster political and economic changes in the sec-
ond five years of his rule when Jiang and other party
elders are too old to exert their influence, but no
one is sure of that. China is a country of great un-
certainties, and so is its next leader.

Yao Jin is the pen name of a Chinese writer.

ZZZZZENGENGENGENGENG Q Q Q Q QINGHONGINGHONGINGHONGINGHONGINGHONG:::::     AAAAA     POPOPOPOPOTENTIALTENTIALTENTIALTENTIALTENTIAL

CHALLENGERCHALLENGERCHALLENGERCHALLENGERCHALLENGER     TTTTTOOOOO C C C C CHINHINHINHINHINAAAAA’’’’’SSSSS     HEIRHEIRHEIRHEIRHEIR     APPAPPAPPAPPAPPARENTARENTARENTARENTARENT

By Wen Yu

Since the Chinese communists came to power in
1949, China has suffered gravely from succes-

sion politics. During the Maoist era that ended in
1976, convulsive political tensions and struggles sur-



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 7

“When a man

attains

immortality,

even his pets

ascend to

heaven.”

rounding the succession issue had greatly damaged
the relationships among the ruling elite and brought
untold suffering to millions of ordinary Chinese. In
the late 1980s, China’s then paramount leader Deng
Xiaoping purged his own designated successors Hu
Yaobang and Zhao Ziyang one after another when
they displeased him. In the subse-
quent political struggles to succeed
Deng, ultimate decisions on succes-
sion were made in secret by a small
group of party elders at Deng’s
home. China today, like its past, has
not institutionalized succession.
This is especially true regarding the
position of the “core leader”—the
top man at the center, whose effec-
tive leadership is critically impor-
tant to maintaining stability in China. The uncer-
tainty of smooth transfer of power has been highly
damaging to the system in the past and has the po-
tential to remain disruptive in the future.

It is widely believed that Hu Jintao, a member of
the all-powerful Standing Committee of the com-
munist party’s Politburo and China’s vice president,
will succeed Jiang Zemin as party general secretary
and president when Jiang starts to hand over power
in fall 2002. But as Hu has to assure Jiang of his
continuing fidelity, it is difficult for him to build up
his own power base while Jiang is still around.
Though it seems unlikely that Hu will be purged by
Jiang before next fall, one can not rule out the pos-
sibility that Hu could be nudged aside by other con-
tenders before he consolidates his position after the
succession. In this scenario, Zeng Qinghong, now
an alternate member of the Politburo, is the main
potential challenger to Hu.

The “princeling”
In China, the offspring of veteran communist revo-
lutionaries belong to the privileged class. They are
labeled “princelings,” or the “princes’ party,” though
it is not an organized political group. Many of them,
drawing on the influence of their parents, now hold
important positions in the party, government and

military, or head lucrative trading companies. Zeng
Qinghong is one of these princelings.

Zeng Shan, Zeng Qinghong’s father, was a senior
commander of the communist Third Field Army
during China’s civil war that ended in 1949 and a

member of the party’s Central Com-
mittee before Mao Zedong launched
the Cultural Revolution in 1966.
Zeng’s mother Deng Liuqin, who is
still alive, used to be the director of
the Shanghai-based East China Kin-
dergarten in the early 1950s, where
the children of many senior officials
were brought up. In a country like
China where power resides in infor-
mal connections, the network of per-

sonal ties the Zeng family has cultivated over the
decades has proven to be extremely useful.

Born in July 1939, Zeng Qinghong graduated from
a Beijing technology college in 1963. His skill at
political intrigue did not become evident until 1984
when he was made deputy director of the party’s
municipal organization department in Shanghai.
When Jiang Zemin became Shanghai mayor in 1985,
he immediately found in Zeng a man he could trust.

When the pro-democracy student movement of
spring 1989 was gaining momentum nationwide,
Jiang was Shanghai party secretary and Zeng was
his deputy. Acting on Zeng’s advice, Jiang closed
the World Economic Herald, a liberal Shanghai-
based weekly advocating bolder political and eco-
nomic reform, in May 1989 and managed to keep
the local student movement under control. Contrary
to the bloody military crackdown in Beijing on June
4, 1989, Shanghai student demonstrations ended
without bloodshed. Thus Jiang acquired merit in
Deng’s eyes and was made party general secretary
in June 1989.

A popular Chinese saying goes, “when a man at-
tains immortality, even his pets ascend to heaven.”
This is true of the Jiang-Zeng relationship. Shortly



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 8

That move

would have

prepared

the way for

Zeng’s

elevation...

after Jiang’s promotion to Beijing, Zeng was made
deputy director of the party Center’s General Office
that handles administrative details of the bureau-
cracy. In 1993, he became the director. Taking ad-
vantage of his power at the General Office, Zeng
functioned as Jiang’s “chief housekeeper.” When
Jiang was appointed in winter 1989 to chair the
Central Military Commission that controls the mili-
tary, he had to remain on the periph-
ery as he had no prior military experi-
ence. It was Zeng that helped Jiang
cultivate and establish ties with the
military brass by putting to use his
family’s extensive network of connec-
tions. Zeng’s “housekeeping” also fur-
thered Jiang’s interest at the Central
Discipline Inspection Commission
(responsible for seeking out violation
of party rules), the Central Commis-
sion for Political and Legal Affairs (in charge of the
court and prosecuting systems and other repressive
apparatus), Propaganda Department (overseeing the
media, education and political studies), Organiza-
tion Department (handling personnel appointments)
and many other central party bodies. Zeng even ex-
tended his influence into foreign affairs. In the 1990s,
when Jiang went abroad to visit foreign countries,
Zeng, more often than not, was in the entourage.

Zeng the echo
Zeng rarely speaks out on China’s major domestic
and foreign policy issues except to echo Jiang’s re-
marks. His role as Jiang’s “chief housekeeper” is
equivalent to that of a “chief eunuch” to the em-
peror in ancient China. Though the eunuch enjoyed
unrestricted access to the emperor, he had nothing
to claim in his own right and his role was often
frowned upon by ministers in the court. To advance
Zeng’s own political career, Jiang maneuvered to
make Zeng an alternate member of the politburo and
a member of the party Central Committee’s Secre-
tariat at the 15th Party Congress in 1997.

In October 1998, Zeng made an effort to further
consolidate Jiang’s power. He submitted a proposal

to the Politburo in the name of the Secretariat to
launch the “Three Stresses” (politics, studies, righ-
teousness) campaign among party cadres at and
above the county level. This was in name a rectifi-
cation campaign to correct unhealthy tendencies. To
a larger extent, however, it was an effort to strengthen
Jiang’s political control. After the Politburo had
approved the proposal, Zeng instructed the Secre-

tariat to list forty-five articles written
by Mao Zedong, Deng Xiaoping and
Jiang Zeming as the required reading
for the campaign. Fifteen of these
were Jiang’s speeches, thus putting
him on a par with Mao and Deng.

In March 1999, Zeng moved to head
the powerful Organization Depart-
ment, giving him more power to pro-
mote Jiang’s and his own supporters.

Over the years, Zeng has successfully installed mem-
bers of the “Shanghai Gang” (a term used to de-
scribe Jiang’s proteges who had worked in Shang-
hai when Jiang was party secretary there) for lead-
ing positions at the central and regional levels.

At the party’s 5th Plenum in fall 2000, it was widely
expected that Zeng would be promoted to full mem-
bership in the Politburo to fill up a vacancy. That
move would have prepared the way for Zeng’s el-
evation to the Politburo’s Standing Committee at
the 16th Party Congress. But Zeng’s promotion did
not occur. At the 6th Plenum this past fall, Jiang
again failed to install Zeng in the Politburo, as sev-
eral members of the Standing Committee reportedly
opposed Jiang’s plan with success.

It seems unlikely that Zeng would rival Hu Jintao
for the top spot at the 16th Party Congress sched-
uled for fall next year, however, Jiang has contin-
ued to portray Zeng as China’s No. 2. This past Sep-
tember when Jiang was having a closed-door meet-
ing with North Korea’s dictator Kim Jong Il in
Pyongyang, he reportedly referred to Hu and Zeng
as China’s “core leaders” of the next generation. In
a meeting with Russian President Putin at the Shang-



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 9

“Be as

tough—or

as

conciliatory—

as the

situation

requires.”

hai APEC summit in October this year, Jiang made
an effort to introduce Zeng to Putin and asked, “Do
you know Qinghong? He is our director of the Or-
ganization Department and a member of the Secre-
tariat.” By the standard practice in the party, Jiang,
a senior, would refer to Zeng, a junior, as “Comrade
Zeng Qinghong.” If the relationship is close, Zeng
would be addressed as “Comrade Qinghong.” The
reference to Zeng simply as “Qinghong” implies an
extremely close relationship between the two.

Given the possibility that Jiang will continue to ex-
ercise a great deal of political influence after his re-
tirement, the most likely scenario is that China will
be ruled by a “troika” consisting of Hu, Zeng and
the new premier, with Jiang as the over-
lord behind the scenes. But should Hu
show any sign of disobedience, he
could be ousted before he has the time
to build and consolidate his own base
of supporters. If this happens, Zeng
could emerge as the victor amidst the
subsequent jockeying for power at the
apex. But as most Chinese believe that
the nation’s social and economic
progress hinges on a strong and stable
central leadership, the possible division
at the top does not bode well for China in the years
to come.

Wen Yu is the pen name for a former Chinese
official.

TTTTTAIWAIWAIWAIWAIWANANANANAN’’’’’SSSSS     UPCOMINGUPCOMINGUPCOMINGUPCOMINGUPCOMING     ELECTIONSELECTIONSELECTIONSELECTIONSELECTIONS

By Willy Wo-Lap Lam

As with Taiwan elections for the past several
years, President Jiang Zemin has set up a spe-

cial task force of civilian and military aides to moni-
tor developments in the run-up to the December 1
parliamentary polls on the island.

Jiang, who also heads the Chinese Communist
Party’s Leading Group on Taiwan Affairs, has also

been demanding regular updates of the electoral
campaign from officials such as the head of the Tai-
wan Affairs Office, Chen Yunlin. While the state
media as well as semi-official websites have run a
slew of news reports and comments on the forth-
coming balloting, senior cadres have avoided giv-
ing their views in public. This reticence, however,
hardly masks the fact that Beijing has adopted a
multipronged strategy to ensure that it will derive
maximum benefits from the first island-wide polls
after the Democratic Progressive Party (DPP) re-
placed the Kuomintang (KMT), or Nationalists, as
Taiwan’s ruling party in March 2000.

Beijing’s best-case scenario is that the pro-indepen-
dence DPP’s tenuous grip on the Leg-
islative Yuan will slip further. The DPP
holds only sixty-six out of 225 legisla-
tive seats, meaning that most of Presi-
dent Chen Shui-bian’s policies are rou-
tinely blocked. Chen has vowed to
boost his party’s legislative positions
to at least eighty-seven. And a Chen
ally, former President Lee Teng-hui, has
formed a Taiwan Solidarity Union
(TSU) which, in Beijing’s view, is also
gunning for covert independence. The

mainland leadership hopes to prevent the TSU from
gaining enough seats so that it can join forces with
DPP politicians, independents and “rebel” KMT
lawmakers to control the legislature. At the same
time, the Jiang administration has quietly thrown
its support behind the two major opposition parties,
the Kuomintang (KMT) and the People’s First Party
(PCP), many of whose politicians have visited
Beijing the past year. In closed-door meetings with
KMT stalwarts, Beijing cadres have pledged to give
them political and other kinds of support to ensure
the DPP’s defeat at the polls.

The gameplan
Beijing’s Taiwan gameplan has been summed up
by a Communist party Politburo member in a terse
dictum: “Be as tough—or as conciliatory—as the
situation requires.” For the past year, Beijing has



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 10

Taipei’s economic

sovereignty—and

ability to

determine its

own destiny—

may be dealt a

body blow.

been ruthlessly wielding the “business card” against
the DPP. The mainland leadership’s strategy is
simple. First, roll out the red carpet to Taiwan com-
panies, particularly hi-tech firms. As Taiwan’s
economy becomes more reliant upon the mainland,
not only businessmen but professionals and fresh
college graduates see their future well-being in
Shanghai, Xiamen or Dongguan, Guangdong Prov-
ince. Second, establish the linkage between Taiwan’s
economic woes and the sorry state of its relations
with the mainland. Third, continue the policy of
snubbing President Chen—and laying the blame for
mainland-Taiwan tension squarely on Chen and his
DPP colleagues.

So far, things seem to be going Beijing’s way. Un-
like predecessor Lee, Chen has been unable to pre-
vent the flow of capital—and talents—to coastal
China. Latest statistics—the
island’s GDP shrunk by 4 percent
in the third quarter of the year and
unemployment shot to 5.3 per-
cent—have raised the specter of
long-term hardship. While a major
cause of the recession has been the
downturn in the American and
world economy, it is easy for anti-
DPP forces to play up Chen’s fail-
ings. Since early this year, the KMT
and PFP have trained their fire-
power on Chen’s apparent failure to open a dialogue
with Beijing—and presumably to get enough main-
land business to resuscitate Taiwan.

The Jiang leadership’s business card has become
more effective after both the mainland and Taiwan
have entered the World Trade Organization. A num-
ber of Taiwan transportation firms, including four
aviation companies, have already committed size-
able investments in the mainland in anticipation of
direct air and shipping links. And Beijing doesn’t
need to do much to persuade Taiwan businesses to
put pressure on Chen to make concessions on the
Cross-Strait front, such as recognizing the one China
principle. A source close to Beijing’s Taiwan policy

establishment said that the Jiang administration had
earmarked billions of yuan for investments in Tai-
wan should the three direct links be established.

As more Taiwan businessmen and workers become
dependent on the mainland, Taipei’s economic sov-
ereignty—and ability to determine its own destiny—
may be dealt a body blow. “Since multiparty elec-
tions began in Taiwan in the mid-1980s, this is the
first time that economics has become a dominant
issue,” the source said. “Beijing is confident that
the momentum is going its way because the main-
land economy is thriving while that of Taiwan is
deteriorating.”

Diplomatic analysts say that Beijing has encoun-
tered more difficulties in efforts to woo the Tai-
wan public through assuming an open and flexible

posture on the reunification issue.
In the run-up to Taiwan’s presiden-
tial elections in 1996 and 2000,
Beijing hurt its own cause—and
indirectly helped its foes, Lee and
Chen—by issuing dire threats to
the island’s electorate. Witness the
war games off the Taiwan coast in
1996 and Premier Zhu Rongji’s
tough message in March 2000 that
a vote for the DPP was the moral
equivalent of a ballot for war. This

time around, Beijing has exercised relative restraint
and focused on waging some form of smile diplo-
macy. For example, both Jiang and Vice Premier
Qian Qichen have emphasized that as long as Taipei
recognizes the one China principle, anything—in-
cluding the title, flag and anthem of the new, re-
united China—is negotiable. Officers of the
People’s Liberation Army have also been told not
to make provocative remarks about the “renegade
province.” There was, however, a major mishap
last month, when the hardline Foreign Minister
Tang Jiaxuan, almost repeated the errors of 1996
and 2000. At the Asia-Pacific Economic Coopera-
tion (APEC) forum in Shanghai, Tang caused wide-
spread indignation in Taiwan by refusing to let



NOVEMBER 21, 2001 CHINA BRIEF 11

“I despise Chen

Shui-bian because

all he says are lies.”

Taipei’s representative, Economics Minister Lin
Hsin-yi, reply to a reporter’s question at a press
conference.

The payoff question
Tang also alienated a good chunk of Taiwan’s vot-
ers by delivering an ad hominem attack on Chen in
his speech at the United Nations General Assembly
earlier this month. “I despise Chen Shui-bian be-
cause all he says are lies,” Tang said. Chinese sources
in Beijing said Tang received an
indirect reprimand from Qian for
his impolite—and totally undip-
lomatic—treatment of Lin in
Shanghai. At a high-level inter-
nal meeting to reassess APEC,
Qian told Tang it was essential
to follow the policy of being tough when toughness
is required—and being conciliatory when the situa-
tion so demands. And the part of Tang’s UN speech
that savaged Chen was not reported in the official
Chinese media. The big question: Will Beijing’s
elaborate strategies pay off on December 1?

Taiwan analysts say much depends on whether the
DPP can hold on to the loyalty of the 30 percent or

so of the electorate that has always cast their ballots
for pro-independence, native-Taiwanese candidates.
Chen and his colleagues are facing a tough test be-
cause the majority of long-standing DPP supporters
live in southern Taiwan, which is hardest hit by un-
employment and other woes.

Chen’s strategists, however, have claimed that eco-
nomics will not triumph over politics—at least not
in the case of proud native-Taiwanese residents who

have over the decades valiantly
battled alien powers ranging from
the Japanese to the mainlanders.
The chances of Chen and Lee re-
taining the backing of native-Tai-
wanese voters may rise if cadres
such as Tang were to let their de-

sire to gloat over the mainland’s growing prowess
get in the way of efforts to reassure Taiwan that it
will not be swallowed up in the wake of the tricky
business of reunification.

Willy Wo-Lap Lam, one of Asia’s best known
journalists and authors, is a senior China analyst

at CNN’s Asia-Pacific Office in Hong Kong.


